Osteopathie bij kinderen

Jonge kinderen kunnen lichamelijke klachten ontwikkelen tijdens het groeien en veranderen van hun lichaam. Sommige kinderen zijn heel gevoelig voor prikkels vanuit de omgeving en dit kan weer leiden tot lichamelijke spanningen. Met spelen kunnen klachten ontstaan bij valpartijen. Tijdens de groeiperiode, waarbij tegelijkertijd intensief gesport wordt, ontstaan ook regelmatig problemen.

osteopathie voor kinderen

De osteopaat bekijkt tijdens een uitgebreid lichamelijk onderzoek waar de spanningen en blokkades in het lichaam vandaan komen en behandelt de problemen die hieruit voortvloeien met zachte manuele technieken. Een helpende hand kan hierbij een groot verschil maken in het herstelproces en de normale ontwikkeling van het kind.

Bij jonge kinderen zal ik nóóit gebruik maken van manipulatietechnieken als kraken.

Veel voorkomende klachten en problemen bij kinderen zijn:

hoofdpijn

buikpijn en misselijkheid

slaapproblemen

skoliose

keel-, neus-, oorproblemen

ADHD/ADD

Enkele klachten uitgelicht…

slaapproblemen

Slaapproblemen

Problemen met slapen kunnen ontstaan als het kind overprikkeld is en niet lekker in zijn vel zit. Als een kind erg gevoelig is voor indrukken vanuit de omgeving kan het zenuwstelsel in een stressmodus verkeren waardoor een goede nachtrust uit blijft. Hierdoor is het kind nog prikkelbaarder en zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Ook lichamelijke klachten zoals buikpijn en hoofdpijn kunnen ervoor zorgen dat ’n kind niet goed kan slapen.

Een osteopaat gaat opzoek naar de oorzaak en zal  lichamelijke spanningen en blokkades met zachte behandeltechnieken losmaken waardoor het lichaam meer in balans komt en het kind beter en dieper zal slapen.

buikpijn

Buikpijn

Buikpijn komt vaak voor bij kinderen. Dit kan een uiting zijn van stress maar ook een reactie op bepaalde voeding. Een nekwervel die vast zit kan ook buikklachten veroorzaken..

Een osteopaat gaat tijdens een uitgebreid lichamelijk onderzoek op zoek naar de oorzaak van de buikpijn en deze blokkades met zachte handgrepen behandelen eventueel aangevuld met advies over voeding

hoofdpijn

Hoofdpijn

Hoofdpijn is vaak een uiting van stress. Soms gaat dit gepaard met tanden klemmen of knarsen wat de hoofdpijn extra versterkt. Hoofdpijn komt ook vaak voor in combinatie met buikpijn. Een nekwervel die vast zit door bijvoorbeeld een val kan ook klachten veroorzaken.

Een osteopaat gaat tijdens een uitgebreid lichamelijk onderzoek op zoek naar de oorzaak van de hoofdpijn en zal dit met zachte handgrepen behandelen.

adhd

ADHD

Kinderen met ADHD en aanverwante stoornissen hebben regelmatig tevens lichamelijke klachten. Lichamelijke blokkades en spanningen zorgen ervoor dat het kind nog onrustiger is en nog meer moeite krijgt met concentreren.

Een osteopaat gaat tijdens een uitgebreid lichamelijk onderzoek kijken of er blokkades en spanningen in het lichaam aanwezig zijn en deze oplossen. Hierdoor zitten kinderen beter in hun vel, worden rustiger,  kunnen zich beter concentreren en slapen beter.

Contact met Osteopathie Peeters

Heb je een vraag over osteopathie of een bericht voor Maartje Peeters, vul het formulier in

Telefoon

071-5619349